woensdag 01 augustus 2018 | Advies

Waarom is slapen zo belangrijk?

Wat precies de functie van slaap is, zijn de knappe koppen nog niet over uit. Er is al veel onderzoek verricht, maar de resultaten daarvan spreken elkaar nog weleens tegen.

Waar de onderzoekers het wel over eens zijn, is dat slaap een belangrijk rol heeft bij herstel. Dan gaat het niet enkel over lichamelijk herstel, maar ook om mentaal herstel.

Hersenen actief in slaap

Tijdens de slaap ontspannen de spieren, zodat je lichaam tot rust komt. De hersenen blijven actief, met name tijdens de REM-slaap, waarschijnlijk om alle informatie te ordenen en te verwerken en om herinneringen van de korte naar de lange termijngeheugen te verplaatsen.

Ook worden tijdens slaap nieuwe afweerstoffen aangemaakt. Daarbij wordt het energiepeil weer opgekrikt.

Goed uitgerust: beter humeur

Een goede nachtrust is ook van invloed op je emotie. Ga maar na hoe vrolijk je wordt van te weinig nachtrust: niet echt. Je raakt prikkelbaar en lusteloos wanneer je niet genoeg uitgerust bent.


Leven zonder slaap is niet mogelijk. Sterker nog, je leeft langer zonder eten dan zonder slaap. Zonder voedsel kun je het een paar weken volhouden, maar zonder slaap houd een mens het gemiddeld een dag of tien vol. Dat geeft wel aan dat het voor tal van fysieke en geestelijke processen van belang is.

Behoefte aan slaap

Naarmate je ouder wordt verandert de behoefte aan slaap. Voor een baby is dat nog zo’n 18 uur per dag, een volwassene heeft genoeg aan zes tot acht uur per dag. De behoefte aan slaap is overigens per persoon verschillend. De ene heeft genoeg aan vijf uur per nacht, waar een ander negen uur voor nodig heeft.

De keuze voor het juiste bed, lattenbodem, matras en kussen is van invloed op je nachtrust. Wat passend is bij jou hangt af van je slaaphouding, -gedrag en wensen. Wij kunnen je relevante vragen stellen om tot de beste keuzes voor jou te komen. Slaapkenner Nico van de Nes, slaapspecialist helpt jou graag op weg. Kom gerust eens langs in een van onze winkels.