Blog

Waarom je met een goede nachtrust je weerstand verhoogt

Hoe ziet jouw dag eruit in coronatijd?

Nu thuiswerken niet langer een uitzondering is en ouders tijd besteden aan thuisonderwijs, is jouw dagritme waarschijnlijk ook flink verstoord. Waar je overdag geen tijd voor hebt, dat haal je nu 's avonds in.

Je houdt alle ballen hoog. Je wilt er voor je gezin zijn én tegelijkertijd ook je werk goed uitvoeren. Petje af voor hoe je dit met geduld en doorzettingskracht voor elkaar krijgt. Toch schuilt er een gevaar. Werk je ’s avonds door en ga je later naar bed, dan is de kans groot dat je je slaapritme in de war gooit. En dat terwijl je lichaam na weer een hectische dag juist een goede nachtrust verdient.

Weerstand opbouwen

De aanwezigheid van het coronavirus zorgt ervoor dat er meer aandacht is voor een gezonde levensstijl. Je bent je meer bewust van je eigen gezondheid. En van wat je ervoor moet doen of misschien juist wel voor moet laten. 

Hoe gezond je bent, daar heb je zelf voor een groot deel invloed op. Gezond eten, vitamine C en D slikken en vooral ook veel bewegen. Het helpt je allemaal om weerstand op te bouwen. Toch vergeten we nog te vaak dat ook slapen significant bijdraagt aan onze gezondheid.

Slaap je goed en lang genoeg, dan krijgt je lichaam voldoende rust en gaan zowel je mentale als fysieke fitheid er duidelijk op vooruit.

 Waarom is slapen zo belangrijk?

Hoewel er verschillende opvattingen zijn over de exacte functie van slapen, zorgt goed slapen er in ieder geval voor dat je zowel mentaal als fysiek herstelt na een propvolle dag. Je spieren ontspannen, je lichaam komt tot rust. Bovendien blijven je hersenen tijdens je slaap actief en grijpen die de rust in je lichaam aan om alle binnengekomen informatie goed te ordenen.

Net als dat je er de volgende dag dan weer mentaal tegenaan kunt, kun je ook fysiek veel meer hebben. Je hebt tijdens je slaap namelijk extra afweerstoffen aangemaakt die voor nieuwe energie zorgen. Heb je ook weer zin om te gaan sporten en kun je je beter concentreren op je werk.

Je biologische klok snakt naar regelmaat

Hoeveel uren slaap je nodig hebt, dat verschilt van persoon tot persoon.

Of je nu overdag slaapt of juist ’s nachts, voor je weerstand is het in ieder geval belangrijk om je dag- en nachtritme zo min mogelijk te verstoren. Heb je structureel een te korte nachtrust of juist een te lange, dan raakt je biologische klok in de war. Met als gevolg dat je nóg vermoeider en humeuriger bent zodra je wakker wordt.

Je ontregelt je biologische klok en als dat te lang duurt vergroot je daar ook nog eens je gezondheidsrisico’s mee. Zo ligt stress bijvoorbeeld al snel op de loer. En dat kun je er juist nu echt niet bij hebben.

Met een goede en regelmatige nachtrust ben je veel problemen voor.

Tips voor een goede nachtrust

  • Beseffen dat een goede nachtrust belangrijk is, dat is één. Vervolgens ook echt goed kúnnen slapen is twee. 
  • Welke slaapgewoonten heb jij en onder welke omstandigheden slaap je? En wat kun je er zelf aan doen om te voorkomen dat je slecht of zelfs helemaal niet slaapt? 
  • Ook al is goed slapen iets persoonlijks, er zijn voldoende slaaptips waarmee ook jij je nachtrust ongetwijfeld bevordert. 
  • Zo is het verstandig om je drukke dag af te bouwen en je te ontspannen voor het slapen gaan. Dat kan bijvoorbeeld door een wandeling te maken (mits je de avondklok uiteraard in acht neemt) of een boek te lezen. 
  • Verder beïnvloed je je slaap op een positieve manier door regelmaat in te bouwen. Sta elke dag om dezelfde tijd op en je zult zien dat je ’s avonds ook gemakkelijker in slaap valt. 
  •  

Raadpleeg voor meer tips voor een goede nachtrust onze eerdere blog over hoe je slaapproblemen oplost.

Wat er morgen ook op de planning staat, na een goede nachtrust kom jij de dag wel door. Omdat je weer voldoende energie hebt en je je fit en vitaal voelt.

Wil je jouw nachtrust verbeteren maar weet je niet hoe? Kom gerust eens langs in één van onze winkels of stuur ons een e-mail.