Blog

5 tips om de kortste nacht van het jaar door te komen

Heerlijk. De langste dag van het jaar. De ideale dag voor een leuk uitstapje of voor een uitgebreide barbecue met familie. Om daarna nog lekker lang na te genieten op het terras. Uiteraard wel nog altijd op gepaste afstand van elkaar. Maar let op. Voorafgaand aan de langste dag hebben we de kortste nacht van het jaar. En dat kun je juist in aanloop naar zo’n extra lange, gezellige dag even niet gebruiken. Tenzij je natuurlijk goed slaapt. Hoe kom jij de kortste nacht door? We geven je 5 tips.

De kortste nacht van het jaar

We merken het alweer een tijdje. Het blijft steeds langer licht. Maandag 21 juni noteren we de langste dag van het jaar. De zomerzonnewende, het begin van de astronomische zomer. Welke termen we ook koppelen aan de dag waarop de zon de hoogste stand aan de hemel bereikt, direct na 21 juni worden de dagen alweer korter. Maar eerst dus nog die langste dag. Met daaraan gekoppeld de kortste nacht van het jaar. Op 20 juni gaat de zon om 22.03 uur onder, de volgende ochtend komt die om 05.18 uur weer op. Een nacht dus van 7 uur en 15 minuten. Wist je trouwens dat de kortste nacht niet altijd de nacht vóór de langste dag betreft? Afhankelijk van wanneer de zon precies de hoogste stand bereikt, kan de kortste nacht namelijk ook de nacht na de langste dag zijn.

5 tips om de kortste nacht van het jaar door te komen

Of je nu een ochtend- of avondmens bent, ook tijdens de kortste nacht van het jaar wil je je slaapritme het liefste aanhouden. Maar hoe doe je dat als de zon ’s avonds laat ondergaat en ’s ochtends weer vroeg opkomt? Hoe kom je toch aan je slaapuren en word je uitgerust wakker? Natuurlijk is het niet erg als je een keer wat korter slaapt dan dat je gewend bent. Maar hoe lekker is het om toch gewoon je rust te pakken, zodat je nóg meer geniet van de langste dag van het jaar. We geven je 5 tips voor een goede nachtrust tijdens de kortste nacht.   

Tip 1 – Verduister je slaapkamer

Het kenmerk van de kortste nacht van het jaar is natuurlijk dat het lang licht blijft en vroeg weer licht wordt. Om goed te kunnen slapen, wil je dat licht eigenlijk geen enkele kans geven. In een donkere slaapkamer val je namelijk veel sneller in slaap en word je als het goed is ook niet te vroeg wakker. Verduister je slaapkamer dus maximaal. Met verduisterende gordijnen bijvoorbeeld. Of met een rolluik. Een andere manier om je omgeving donker te maken, is het dragen van een slaapmasker. En vergeet de lampen in je kamer niet uit te zetten.

Tip 2 – Zorg voor de juiste temperatuur

Is het te warm of te koud in je slaapkamer, dan bevordert dat je nachtrust niet. Zorg voor de juiste temperatuur, als het even kan tussen de 16 en 20°C. En ventileer je kamer goed. Als je geen ventilatieroosters hebt, zet dan gerust je raam open. Frisse lucht is belangrijk om goed en gezond te kunnen slapen. Op warme dagen is het daarom ook extra verstandig om ’s ochtends en ’s avonds de ramen tegenover elkaar open te zetten om de kamers goed te luchten.

Tip 3 – Ga op tijd naar bed

Je hebt je slaapuren nodig. Hoewel de verleiding om later naar bed te gaan groot is als de dagen weer langer worden, is het beter om je slaapritme gewoon vast te houden. Ga dus net zo laat naar bed als normaal. Of net zo vroeg. Je kunt natuurlijk ook eerder naar bed gaan. Dan val je misschien ook eerder in slaap dan normaal. Mits je natuurlijk ook iets met de andere tips doet.

Tip 4 – Doe rustig aan

Ontspan vlak voordat je naar bed gaat. En bouw je drukke dag rustig af. Sport je ’s avonds? Of moet je overwerken? Ga dan niet direct daarna naar bed. Je lichaam zit dan namelijk nog vol spanning, terwijl je die spanning er voor je nachtrust juist uit moet halen. Hoe je het beste ontspant? Probeer eens een heerlijke avondwandeling te maken of een (niet al te complex) boek te lezen.

Tip 5 – Houd mobiele telefoon en tablet buiten je slaapkamer

Leg je mobiele telefoon en tablet weg. Nóg beter: neem ze niet mee naar de slaapkamer. Dan is de verleiding er ook niet. Door het kijken naar schermen blijven je hersenen lang actief. Bovendien maak je door het kunstmatige licht minder melatonine aan, waardoor je minder snel in slaap valt. Heb je een TV in de slaapkamer? Zet die dan vooral niet aan als je naar bed gaat. Of zet hem in ieder geval ruim voordat je wilt gaan slapen weer uit.

Vraag jouw Slaapkenner om nog meer tips

Slaap je goed en lang genoeg, dan herstelt je lichaam ook goed. Zodat je zowel mentaal als fysiek klaar bent voor weer een nieuwe dag. Kun je ook extra genieten van de langste dag van het jaar.

Wil je meer tips over hoe je de kortste nacht van het jaar door kunt komen? Onze adviseurs vertellen je er alles over. Stuur een e-mail naar de Slaapkenner bij jou in de buurt of bezoek de showroom.